A stratégiai tervezést sokan nagyvállalati huncutságnak tartják. Holott a stratégiai tervezés jelentése nem más, mint a cél eléréséhez szükséges út megtervezése. Amikor nyaralni indulunk, az első dolgunk az, hogy beütjük a GPS-be az úticélt, és megtervezzük az utat. Miért ne tennénk ezt a vállalkozásunkban is?
Márpedig a magyar vállalkozások többsége nem készít stratégiai tervet. A jó hír ebben az, hogy ha Te csinálsz ilyet, máris előnybe került a versenytársaiddal szemben.
A stratégiai tervezés során négy kérdésre kell megtalálnod a választ:
- Hol tartunk most?
- Hova akarunk eljutni?
- Hogyan jutunk oda?
- Hogyan mérhető az előrehaladás?
Nem tűnnek nagyon bonyolult kérdéseknek, ugye? A sokadig fehér papír fölött eltöltött óra után valahogy mindig kiderül, hogy nem is olyan könnyű rájuk válaszolni.
Stratégiai tervezés Lego® Serious Play® módszerrel
Van egy módszerünk, amivel lekerülheted a fehér papír fóbiát. Már csak azért is, mert sok apró, színes kockával dolgozunk.
Igen, azzal a Lego®-val, amivel gyerekkorodban játszottál.
Az LSP® módszer egy viszonylag új, de nagyon hatékony csoportmunka megoldás.
Az egyedileg válogatott LSP® készletekből 3D modelleket építünk.
Ezek a modellek megmutatják a céget, ahogyan mi magunk látjuk (hol tartunk most), és kézzel foghatóvá teszik az eddig csak elvont gondolati szinten létező célt (hova akarunk eljutni).
A közös építkezés során az egyes elemek, kisebb struktúrák megmutatják a cél elérésének mérföldköveit (hogyan jutunk oda).
A végén, a nagy, közös modell összeépítése után azt is meglátjuk, hogy mekkorát építettünk (előrehaladás mérése).
Hogyan zajlik a stratégiai tervezés LSP® módszerrel?
Azt már tudod, hogy legózni fogunk. Míg a csapat azt gondolja, hogy éppen játszik egy jót, valójában nagyon komoly módszertani munkában vesz részt.
Ez a munka azzal kezdődik, hogy egy képzett LSP® facilitátor egy kezdeti beszélgetés során megismeri a céget és annak aktuális kihívásait. A worshopra való felkészülés fontos része, amikor a facilitátor összeállítja azt a kérdéssort, amivel a közös építés során előre tudja mozdítani a csapatot a konszenzusos megoldás felé.
A worskhop napján, az általatok kiválasztott külső vagy belső helyszínen már előkészítve várnak az LSP® készletek. A terembe belépve mindenkinek felcsillan a szeme, és azonnal építeni szeretne. Nehéz megállni, hogy ne kezdjünk el babrálni a kockákkal és tadamm, már el is indult a bevonódás!
Az építést mindig kisebb egységekkel kezdjük, majd ezeket az egységeket egymáshoz illesztve haladunk a nagyobb, távlati célok felé.
Az építkezés közben az LSP® facilitátor segítségével:
- megalkotjuk az útitervet a céljaidhoz,
- azonosítjuk a kockázatokat,
- számba vesszük a támogató tényezőket,
- megszemélyesítjük a stakeholdereket,
- megvizsgáljuk a stakeholderekkel való kapcsolódásokat, viszonyokat,
- azonosítjuk az erősségeket,
- meghatározzuk a fejlesztendő területeket,
- a játékos építés során feltárjuk a fontos döntési pontokat.
Kinek való ez a modern stratégiai tervezési módszer?
A Lego® Serious Play® módszert sikerrel alkalmaztuk már magyar és nemzetközi nagyvállalatoknál, illetve KKV-nál. A cégméret majdnem mindegy. A fontos az, hogy a vezető, és a csapat nyitott legyen.
A stratégiai tervezésnek két alapvető megközelítése van.
Az evolutív stratégia azt jelenti, hogy a kitűzött cél még a konvencionális gondolkodási kereteken belül van. Ez egy viszonylag könnyen elképzelhető, befogadható cél. Például amikor azt mondod, hogy szeretnék többet eladni, mint a konkurensem.
A jövőkép vezérelt stratégia az, amikor a kitűzött cél a konvencionális kereteken túl, az innovatív szférában van. Elon Musk ilyen jövőkép vezérelt célt tűzött ki maga elé, amikor elhatározta, hogy űrhajót küld a Marsra.
Egyelőre “csak” egy Teslát lőtt ki az űrbe, de ez bizonyára egy nagyon fontos mérföldkő volt a célhoz vezető úton.
Valószínűleg Elon Musk fog nagyobbat szakítani – mind pénzben, mint presztízsben – amikor eléri a célját.
Mi azoknak tudunk segíteni, akik hozzá hasonlóan, a komfortzónájukból kilépve egy Nagy Célt akarnak megvalósítani, legyen az magyar családi vállalkozás, nemzetközi nagyvállalat magyarországi leányvállalata, vagy egy éppen induló start up.
Abban hiszünk, mert megtapasztaltunk, hogy a Lego® Serious Play® módszerrel nagyon távoli, ködös célokat is megfoghatóvá tudunk tenni. Ha pedig már tudod, hogy hol tartasz most, és hova akarsz eljutni, sokkal könnyebb az oda vezető lépéseket megtervezni.
Jelentkezés LSP® stratégiai tervezés workshopra
Nagy terveid vannak? Segítünk az álmot valóra váltani: stratégiai tervezési workshopunk végén kész, lépésekre bontott stratégiával a kezedben állhatsz neki a megvalósításnak. Előzd be a versenytársaid, jelentkezz most!